Laporan Fenn-Wu 1951 merupakan satu dokumen penting dalam sejarah perkembangan sistem pendidikan di Malaysia. Ia digubal khusus untuk mengkaji sistem pendidikan masyarakat Cina di Tanah Melayu pada ketika itu.
Latar Belakang
Laporan ini muncul sebagai tindak balas atau reaksi daripada masyarakat Cina terhadap Laporan Barnes 1950.
- Laporan Barnes 1950: Laporan ini sebelum itu mencadangkan agar semua sekolah vernakular (sekolah yang menggunakan bahasa ibunda selain Bahasa Inggeris) dimansuhkan dan digantikan dengan satu jenis sekolah sahaja, iaitu sekolah kebangsaan yang menggunakan Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
- Kebimbangan Masyarakat Cina: Cadangan Laporan Barnes ini telah menimbulkan kebimbangan dan bantahan hebat daripada masyarakat Cina yang khuatir kedudukan sekolah dan bahasa ibunda mereka akan terhapus.
Bagi meredakan ketegangan ini, pihak British telah menubuhkan sebuah jawatankuasa yang dianggotai oleh Dr. William P. Fenn (seorang pakar pendidikan dari Amerika Syarikat) dan Dr. Wu Teh-Yao (dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu) untuk mengkaji pendidikan Cina.
Cadangan-Cadangan Utama Laporan Fenn-Wu
Jawatankuasa ini menghasilkan laporan yang mempunyai pandangan yang sangat berbeza daripada Laporan Barnes. Cadangan utamanya ialah:
- Mengekalkan Sekolah Vernakular Cina: Laporan ini berpendapat bahawa sekolah Cina tidak seharusnya dimansuhkan. Sebaliknya, ia perlu diiktiraf sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan.
- Kurikulum Berorientasikan Tempatan: Laporan ini mencadangkan agar kurikulum sekolah Cina diubah suai supaya bercorak tempatan (Malayan-centric). Tujuannya adalah untuk memupuk semangat taat setia dan identiti Tanah Melayu di kalangan pelajar, dan tidak lagi berorientasikan negara China.
- Memperkenalkan Sistem Tiga Bahasa (Trilingual): Ia menggalakkan penggunaan tiga bahasa, iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, dan Bahasa Cina di sekolah-sekolah Cina.
- Bantuan Kewangan Daripada Kerajaan: Laporan ini menyarankan agar kerajaan memberikan bantuan kewangan kepada sekolah-sekolah Cina untuk meningkatkan kualiti pendidikan, sama seperti sekolah-sekolah lain.
Kesan dan Kepentingan
- Mempertahankan Pendidikan Vernakular: Laporan Fenn-Wu menjadi asas penting dalam mempertahankan kewujudan sistem sekolah vernakular Cina di negara kita.
- Membawa kepada Kompromi: Perbezaan ketara antara Laporan Barnes dan Laporan Fenn-Wu telah mendorong British untuk mencari jalan tengah. Hasilnya, sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan yang kemudiannya membawa kepada penggubalan Ordinan Pelajaran 1952.
- Ordinan Pelajaran 1952: Ordinan ini cuba menggabungkan idea daripada kedua-dua laporan dengan mewujudkan dua jenis sekolah kebangsaan (menggunakan Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar) tetapi membenarkan sekolah vernakular Cina dan Tamil terus wujud sebagai sekolah jenis kebangsaan.
Secara ringkasnya, Laporan Fenn-Wu adalah suara masyarakat Cina yang mahu pendidikan ibunda mereka diiktiraf dan diserapkan ke dalam kerangka pendidikan kebangsaan, dengan syarat ia disesuaikan dengan konteks dan identiti Tanah Melayu.